Instagram

هوش و مکان

هوش (Intelligence) رو میشه ترکیبی از توانایی یادگیری، درک، توانایی استفاده از دانش، سرعت پردازش و استدلال، دقت و حافظه تعریف کرد.

مکان (Spatial) همون موقعیته. منتها گاهی مطلقه و دارای مختصات جغرافیایی(Location) مشخص؛ (برای مثال بازار بزرگ ایران در مختصات ۳۵٫۷۵۳ درجه شمالی و ۵۱٫۱۹۲ درجه شرقیه) و گاهی به صورت نسبیه و از روابط توپولوژی حاصل میشه (برای مثال بازار بزرگ ایران در نزدیکی دریاچه چیتگر واقع در منطقه ۲۲ تهرانه).

هوش مکانی (Location Intelligence) یا به اختصار LI، فرآیندیه که از بینش معنادار در روابط داده­‌های جغرافیایی برای حل مسائل و مشکلات مختلف استفاده میکنه.

سیستم اطلاعات مکانی (GIS) به همراه ابزار­های مربوطه، GISدان ها رو قادر می­سازه تا داده‌­های جغرافیایی رو جمع آوری، ذخیره و تجزیه­‌و­تحلیل کنن. تنها داده­‌های جغرافیایی نیستن که در GIS به کار میرن اما هر داده‌­ای که قراره در یه تحلیل مکانی به کار برده شه حتما باید ژئوتگ شه (یعنی به یه مکان خاصی نسبت داده شه).

هوش و تجارت

تجارت (Business) فعالیتیه که با تولید یا خرید و فروش محصولات (مانند کالاها و خدمات) باعث گردش زندگی و کسب درآمد میشه.

هوش تجاری (Business Intelligence) یا به اختصار BI فرایندیه که از بینش معنادار در روابط داده­‌های مربوط به یه کسب و کار برای شناسایی و توسعه فرصت­‌های جدید تجاری استفاده میکنه.

به مرور زمان، حوزه تجارت و کسب­‌وکار به عنوان یکی از مهم ترین حوزه‌­های فعالیت و کاربرد هوش مکانی شناخته شد و هوش مکانی خیلی سریع جای خودش رو بین ابزار­های محقق سازی اهداف مالی و تجاری باز کرد و به همین دلیل به طرز عجیبی به بیزینس گره خورد. تا حدی که شرکت­‌ها و اشخاص سرشناس مختلف اونو اینجوری تعریف میکنن :

  • در سال ۲۰۱۲، Wayne Gearey از صنعت املاک و مستغلات (JLL) اولین دوره کاربردی در مورد اطلاعات مکانی رو در دانشگاه تگزاس در دالاس ارائه داد که اونجا هوش مکانی رو به عنوان فرایندی برای انتخاب مکان بهینه تعریف کرد که از محل کار موفق، جانمایی کسب‌­و­کار­های مختلف و دیگر اهداف مختلف مالی پشتیبانی می‌کنه.

  • شرکت Pitney Bowes MapInfo اطلاعات مکانی را به شرح زیر توصیف می‌کند: اطلاعات مکانی ، که اغلب با عنوان “موقعیت مکانی (یعنی مختصات)” شناخته می شوند ، یا ماهیت مکانی دارند و یا با آن درگیرند. یعنی همیشه مکان به معنای موقعیت جغرافیایی (مختصات) نیست اما اکثر بیزینس ها مکان را به عنوان یک موقعیت که مختصات جغرافیایی دارد می‌­دانند. Miriam-Webster® هوش رو به عنوان “توانایی یادگیری و درک ، یا توانایی استفاده از دانش برای دستکاری در محیط شخصی” تعریف می‌­کنه. ترکیب این اصطلاحات مربوط به این میشه که چجوری درک جنبه مکانی اطلاعات باعث دستیابی به یک مزیت رقابتی قابل توجه میشه.

  • تعریف ESRI به شرح زیره: هوش مکانی به عنوان ظرفیت سازماندهی و درک داده‌های پیچیده از طریق استفاده از روابط جغرافیایی تعریف می شود. LI داده های تجاری ژئوتگ شده را برای آشکار کردن رابطه مکان با افراد ، رویدادها ، معاملات ، امکانات ، دارایی و… سازماندهی می‌­کند.”

  • تعریف گروه Yankee در White Paper خودشون اطلاعات موقعیت مکانی در خرده‌فروشی: ” … یک اصطلاح مدیریت تجاری است که به تجسم داده‌های مکانی ، محتوا و قابلیت‌های تحلیلی که برای حل یک مشکل تجاری استفاده شده است ، اشاره دارد.

  • تعریف توسط  Maptitude: اطلاعات موقعیت مکانی نوعی هوش تجاری است که در آن ابعاد غالب مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، مکان یا جغرافیا است. معمولاً تجزیه و تحلیل‌­ها با مشاهده نقاط روی رابط تعاملی نقشه انجام می‌شود.”

همونطور که دیدی بیزینس حتی در تعریف هوش مکانی هم دیده میشه اما اگه بخوایم ارتباطشون رو دقیق تر بگیم به زبون ساده به این صورته که؛ LI و GIS زمانی که با هدف پیشرفت یه کسب­و­کار و در راستای اهداف تجاری به کار گرفته شن وارد حوزه‌­ای تخصصی‌تر تحت عنوان ژئومارکتینگ (Geomarketing) میشن.

در این حوزه ، هوش مکانی به کمک هوش تجاری میاد و باعث تولد هوش تجاری مکان مبنا (Location based business intelligence) میشه که یه ابزار فوق­العاده قدرتمند برای رشد و پیشرفت انواع کسب‌­و­کار های مجازی و حضوریه(غیرمجازی).

در بازاریابی ، ژئومارکتینگ (جغرافیای بازاریابی) رشته‌ایه که از GIS در فرآیند برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌های بازاریابی استفاده می‌­کنه.  این می­تونه در هر جنبه‌ای از ترکیب بازاریابی با؛ محصول، قیمت، پیشرفت و یا مکان (هدف گذاری جغرافیایی) استفاده شه. همچنین تمامی قسمت‌­های یه مارکت می­تونن با مکان ارتباط داشته باشن و از این جهت باعث هدفمندتر شدن بازاریابی بشن.

ژئومارکتینگ بر توسعه تجارت مدرن و سازمان­دهی انواع فروشگاه­‌ها و شعبه‌­ها و خرده فروشی‌ها تأثیر مستقیم داره. انتخاب مکان به صورت خودکار صورت می‌گیره و براساس رویه های علمی اثبات شده­‌س که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می­شه.

حالا بعد از دیدن این تعریفایی که اغلب رسمی بودن بیا تا یکم خودمونی تر صحبت کنیم؛

مکان همیشه عنصری مهم واسه راه اندازی و مدیریت یه تجارت بوده و هست. شما چه صاحب یه کسب‌­وکار آنلاین باشی و چه آفلاین، بدون شک موفقیتت به عنوان صاجب یه کسب‌­وکار وابسته به مکانه(نمی­گیم تنها وابسته به مکانه هااااا! ، اما حتما وابسته به مکانه).

من که صاحب یه کسب­‌وکار مَجازیم چه ربطی به مکان دارم که بخوام بقیه مطلب رو بخونم؟ خداحافظ

وایسا … بازاریاب انقدر عجول آخه؟

اتفاقا شما خیلی بیشتر به آنالیز­های مکانی احتیاج داری…

چطور مگه؟

عزیز من،

یه کسب‌­وکار غیر­مجازی (حضوری و دارای شعبه) معمولا محدود به یه شهر و یا استانه (البته به جز فروشگاه­‌های زنجیره­‌ای ، بانک‌­ها و تمام بیزینس­‌هایی که در سطح کشور و یا حتی به صورت بین‌المللی  فعالیت دارن) اما شما حدااااقل در سطحی به پهنای یه کشور داری فعالیت و رقابت می­کنی. نمیخوای به یه جعبه ابزار جدید مجهز شی که از رقیبات جلو بزنی؟

چرا! بگو بگو ادامه بده

حالا که انقدر عجله داری اول شما رو راهنمایی می‌­کنیم بعد می­ریم سراغ کسب­‌وکار­های غیر مجازی.

شما روزانه صدها و هزاران بازدید از سایت و وبلاگت داری. هرکدوم از این افراد بالاخره در یه مکانی هستن و از اونجا دارن از سایتت بازدید می­کنن. اون مکان چه ویژگی­‌هایی داره که این کاربر نسبت به محصولی خاص از کسب‌­وکار شما علاقه نشون داده و به اون احساس نیاز پیدا کرده؟

برای مثال ممکنه که شما در مدت زمانی محدود واسه یه محصول درخواست بیشتری از مکانی محدود به یه شهر داشته باشی. هوش مکانی بعد از کشف این مورد به دنبال دلیلش در محدوده جفرافیایی مورد نظر می­گرده… مثلا ممکنه که شما ارائه دهنده آموزش­‌های نرم افزاری خاص باشی و در مدت زمانی محدود درخواست برای این آموزش در محدوده جغرافیایی مشخص زیاد شه. اگر شما بتونی مطلع شی که دلیلش وجود یه اداره در منطقه­‌س که کارمنداش رو مجاب به یادگیری اون نرم افزار تخصصی کرده می­تونی سریع باهاشون ارتباط برقرار کنی و پیشنهاد دوره­‌های آموزشی رو بدی و همه‌­ی اون مشتریان رو مال خود کنی. گاهی یافتن این عامل جغرافیایی راحته و با تحلیل‌های مکانی ساده حل میشه… اما اغلب اوقات ما به دلایلی می‌­رسیم که شاید هیچوقت فکرشم نمی­‌کردیم؛ چون ما از هوش مصنوعی برای این کار استفاده می­‌کنیم و هوش مکانی خودمون رو به یادگیری عمیق مجهز می­‌کنیم تا به قدرتمند ترین ابزار روز دنیا برای تحلیل داده­‌های ژئوتگ شده تبدیل شه و مشتریامون رو برای رقابت در بازار هدف از همیشه توانمند تر کنه.

اینکه از هوش مصنوعی مکان مبنا برای کشف پارامتر­های جغرافیایی موثر بر فروش انواع مختلف محصولاتت استفاده کنی باعث میشه که پیش‌بینی کنی که در آینده از چه مناطقی قراره درخواست بیشتری داشته باشی. وقتی این مناطق رو کشف کنی مستقیم میری سراغ جامعه هدف و حتی ممکنه قبل از اینکه متوجه نیازشون به محصولت بشن شما اونا رو آگاه کنی و به این طریق بازار آینده محصول رو در دست بگیری.

 یا در مثالی دیگه؛ ممکنه بیشتر مخاطبای فروشگاه اینترنتیت در جنوب باشن ، اما شرکتی که خدمات CDN بهت ارائه می­ده اونجا سرور­های محدودی داشته باشه. شما با کشف این موضوع می­تونین با تغییر سرویس و استفاده از خدمات شرکت‌­های دیگه باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت و درنتیجه افزایش رضایت مشتریات شی.

مثال برای نحوه تاثیر هوش تجاری مکان مبنا در رشد کسب‌­وکار­ها خیلی زیاده و همش بستگی به حوضه فعالیت و شرایطت داره ، و همچنین داده ها و اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدی.

ما مستقیم شما رو به سمت جامعه هدف میبریم ،حتی قبل از اینکه خودشون متوجه نیازشون به خدمات و محصولات شما شن.

 

یکمی هم راجب کسب و کار­­های غیر مجازی بگو! خدمات مکانی واسه ما تا حدی روشنه، شما چه چیز جدیدی داری به ما نشون بدی؟

همونطور که خودت اشاره کردی مکان تاثیر خیلی واضحی بر کسب‌­و­کار های حضوری(غیرمجازی) داره، اما ذهن شما نهایتا چندتا پارامتر رو می­تونه به طور همزمان برای جانمایی کسب‌و‌کارتون و همچنین تبلیغ و شناسوندنش به مردم لحاظ کنه تا وسعت فروش شما در سطح شهر یا استانتون به حداکثر برسه؟

هوش ما از نظر محاسباتی محدوده اما هوش تجاری مکان مبنا کارش همینه که روی نقشه و از نظر جغرافیایی روابط مختلف رو بررسی کنه، ارتباط اون‌ها رو کشف کنه و نتایج رو برای اخذ بهترین تصمیم به کار بگیره. مخصوصا زمانی که با هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) تقویت میشه و از یادگیری عمیق (Deep Learning) بهره می­گیره که در این صورت به بالاترین سطح هوشمندی می‌رسه.

تازه شما اگه صاحب یه کسب­‌و­کار زنجیره‌­ای و شعب متعدد باشی بحثت جداست و خیییییلی کارا می­تونی واسه پیشرفت کارت به کمک هوش تجاری مکان مبنا انجام بدی. چون شما داده‌های ژئوتگ شده (یعنی هر گونه اطلاعات و داده‌­ای که دارای مختصات و موقعیت مکانی خاص خودشه، مثلا در کنار اینکه بدونی هر مشتری چه ساعتی چه محصولاتی رو خریده، مختصات آدرس محل سکونت و یا کارش رو هم در کنار اطلاعات دیگه داشته باشی) خیلی کامل تری رو برای فروشگاه­‌های مختلفت که در نقاط جغرافیایی مختلفی از شهر و کشور هستن داری.

این اطلاعات شامل دو دسته­‌ی اصلی هستن:

۱) اطلاعات ژئوتگ شده­‌ی مشتریان؛ که شامل اطلاعاتی مثل آدرس محل سکونت و آدرس محل کار هر مشتری در کنار اطلاعات دیگه از زمان­های خرید، محصولات مورد علاقه، تاریخ و ساعت خرید­ها و دیگر اطلاعات مربوط به مشتریه.

۲) اطلاعات ژئوتگ شده‌­ی شعبه‌ها ؛ که شامل مختصات جغرافیایی هر شعبه در کنار نوع و تاریخ و ساعت و حجم خرید­های انجام شده از اونجاست.

اگه شما هردوی این اطلاعات رو داشته باشی هوش تجاری مکان مبنا حداکثر کمک ممکن رو، با جانمایی شعبه‌­های جدید کسب‌وکارت در بهترین مکان‌­های ممکن، یافتن بهترین مکان‌­های ممکن برای انجام تبلیغات، توزیع هدفمند­تر انواع محصولات بین شعبه­‌ها و … به پیشرفت کارت می­کنه.

که اینطور!!! حالا منی که کسب‌­وکار زنجیره‌­ای ندارم چی؟ من که مثل کسب­‌وکار­های زنجیره‌­ای اینهمه داده و اطلاعات ندارم و نمیتونم جمع کنم…

درسته که ممکنه کسب­‌و­کار شما کوچیک باشه و یا حتی کمی بزرگتر در حد یه مرکز خرید، اما همین قراره کل آینده و امید شما باشه. پس محتاطانه عمل کردن برای شما خیلی ضروری‌­تره و قراره یه تصمیم خیلی مهم بگیری، چون یه فروشگاه زنجیره‌­ای ریسکش واسه انتخاب مکان­‌های درست بین فروشگاه­‌هاش سرشکن میشه اما کل آینده‌­ی شما به همین کاری که قراره راه بندازی بستگی داره. مکان درست واسه جانمایی کسب‌­و­کارت انتخاب کن و نسبت به مکانی که انتخاب کردی خدمات و اجناس ارائه بده.

۱) چه نوع کسب‌­وکاری داری؟ میخوای تولید یا خدمات انبوه داشته باشی یا برعکس؟

اگه قراره یه رستوران افتتاح کنی آیا در مرکز شهر فروشت بهتر میشه ، یا در مکانی تفریحی که به شهر دید کافی داره و می­تونه برای مشتریات خاطره‌­انگیز باشه ، یا جایی نزدیک به چند کارخونه­‌ای که حتما نیاز دارن غذای کارمنداشونو از جایی تامین کنن که هزینه رفت و آمد کمتری داشته باشن ، یا مکانی مناسب که هم فروش عمده زیادی داشته باشی و هم خرده؟ شما ممکنه جایی رو برای فعالیت انتخاب کنی که خیلی فروش عالی داشته باشی و در طول روز فرصت سر خاروندن هم نداشته باشی، در عین حال مارکت شما میتونه جایی باشه که بیشترین طیف ممکن از مشتریان رو مال خود کنی و به دلیل سونامی مشتری وادار شی چندین کارمند استخدام کنی و به فکر یه جای بزرگتر باشی. میدونی تفاوت این دو (خوب و خوب­تر) چقدر میتونه زیاد باشه و چقدر در زندگیت و پیشرفت شغلیت تفاوت ایجاد کنه؟

۲) این کسب­‌وکارت رو کجاها ثبت کردی؟

میدونستی الآن اپلیکیشن­های پرکاربرد و پراستفاده مثل اسنپ ، از openstreetmap به جای googlemaps استفاده می­کنن و چقدر اهمیت داره که کسب و کارت رو اونجا ثبت کنی؟

میدونستی میتونی از مخابرات خدماتی رو درخواست کنی که به تمام افرادی که در یه شعاع مشخص از مارکتت باشن پیامک بده و شما رو بهشون پیشنهاد بده؟

۳) اینو در نظر گرفتی که فروشگاهت برای رفت و آمد اتوموبیل و محل پارک باید در محل مناسبی باشه؟

۴) ترافیک بر کسب­وکارت اثر مثبت داره یا منفی؟ مشتریات بیشتر در چه بازه زمانی میان سراغت؟

در چه محلی مشتریات برای مدت زمان بیشتری حضور دارن و سطح دسترسی شما برای ارائه خدمات به اونها به چه صورتیه؟

۵) موقعیتت نسبت به رقیبات به چه شکله؟

این تفکر که فکر کنی هرچقدر از رقیبات دورتر باشی بهتره ، اکثر اوقات درست نیست. رقیبات همیشه بهترین کمک واسه تو هستن. اگه چندتا از اونا در یه جایی جمع شدن، در صورتی که قیمت محصولاتتون زیاد متفاوت نباشه ، شاید بهتر باشه شما هم بری اونجا فروشگاهت رو احداث کنی چون اونا یه بازار محلی واسه فروش محصولتون از قبل آماده کردن. منتها یکم هوشمندانه تر از بقیه که فروشگاهت ، دید و سطح دسترسی بهتری داشته باشه.

شایدم بهتر باشه زیاد نزدیک نباشی و اینو درنظر بگیری که طبق توزیع مشتریان و همچنین توزیع رقبا، کجا الآن کمتر تحت پوشش خدمات و محصولات رقیباته.

همه این موارد و ده­ها موارد دیگه­‌ای که …

               الف) هم باید از اون‌ها مطلع باشی

               ب) هم علم و ابزار استخراج داده‌­های لازم

               ج) و هم علم و ابزار تحلیل اون‌ها (چون ذهن انسان نمی­تونه همزمان صدها پارامتر رو لحاظ کنه و طبق اون سود و زیان رو برآورد کنه که تصمیم گیری انجام بده).

تیم تخصصی GISدان مفتخره که به مشتریاش اعلام کنه ؛ علم، تخصص و ابزار انجام تمامی این خدمات رو داره و با به کار گیری هوش تجاری مکان مبنای تقویت شده با هوش مصنوعی از آخرین علوم و ابزار موجود در این زمینه استفاده میکنه تا شما رو در اهداف تجاری‌تون به بهترین شکل ممکن یاری کنه.

GISدان خدمات مربوط به هوش تجاری مکان مبنای تقویت شده با هوش مصنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد

ما همچنان به دنبال پیشرفت برای پیش­گام موندن در این حوزه‌­ایم تا همیشه نهایت رضایت رو از طرف مشتریامون داشته باشیم.

بدون شک من باید از این ابزار قدرتمند برای پیشرفت هرچه بیشتر و سریع­تر کارم استفاده کنم تا از همه رقیبام جلو بزنم و بازار تجاری محصول و خدماتی که ارائه میدم رو مال خود کنم. چطور از این خدمات بهره‌­مند شم؟

بابت اعتمادی که به ما داری بی­نهایت سپاس‌گزاریم. مطمئن باش برای کسب رضایت شما نهایت تلاشمون رو میکنیم.

فعلا برای شروع فرم زیر رو تکمیل کن.


کسب‌وکار دارای شعب متعددکسب‌وکار بدون شعب متعدد
کسب‌وکار مجازیکسب‌وکار غیر مجازیهم مجازی و هم غیر مجازی


احداث کسب‌وکاررشد و پیشرفت کسب‌وکاراز احداث تا رشد و پیشرفت کسب‌وکار


 


محصولات

نظر خود را به اشتراک بگذارید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.