چرا پایتون؟ (ویژگی‌ها و کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون)

Instagram

در حدود ۳۰ سال پیش، Guido Van Rossum در صدد ابداع یک زبان برنامه‌نویسی ظریف، ساده و خوانا (ABC) برآمد و شکست‌های پیاپی وی و گروهش در این پروژه، مقدمه‌ای شد برای یک موفقیت بزرگ و نهایتا منجربه خلق یک مار عظیم‌الجثه شد که به تدریج تمامی زبان‌های برنامه نویسی را بلعید (Python نام گونه عظیم‌الجثه‌ای از مار است و به همین دلیل لوگو پایتون نیز متشکل از دو مار زرد و آبی است).

تصویری از Guido Van Rossu
Guido Van Rossu (خالق زبان برنامه نویسی پایتون)

پس از پا به عرصه نهادن پایتون، جهان همواره شاهد رشد و محبوبیت باورنکردنی آن شد. در سال ۲۰۱۷ ، Stackoverflow پیش بینی کرد که:

پایتون، تا سال ۲۰۲۰، از تمام زبان‌های برنامه نویسی جلو می‌زند.

زیرا این زبان از نظر رشد و همه‌گیری به سریع‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان تبدیل شده است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید این پیش‌بینی هم اکنون به واقعیت پیوسته.

نمودار مقایسه محبوبیت زبان‌های مختلف
نمودار تحلیل میزان محبوبیت زبان‌های مختلف برنامه نویسی در طی سال‌های گذشته

و اما بپردازیم به این که چرا پایتون؟

یادگیری و استفاده بسیار آسان

یادگیری زبان پایتون و استفاده از آن به طرز باورنکردنی ساده است. شاید دلیل اصلی آن نزدیکی بسیار زیادش به زبان انسان است که باعث شده حتی برای مبتدیان نیز راحت باشد. برای مثال برای آن‌که نوع یک شیء را در پایتون بفهمیم کافی است آن‌را در دستور type قرار دهیم که در زبان انگلیسی به معنای ” نوع ” است.

و در مثالی دیگر برای آن‌که عبارت ” hello world ” را در زبان‌های جاوا و پایتون چاپ کنیم، به شکل زیر خواهد بود:

یک قطعه کد در پایتون و جاوا
چاپ عبارت “hello world” در پایتون و جاوا

همانطور که واضح است، نوشتن این کد کوتاه در پایتون بسیار ساده تر از جاوا است.

متن باز و رایگان

هر کسی که بخواهد پایتون را شروع کند می‌تواند خیلی راحت به سایت python.org برود فایل نصبش را که خیلی هم کم حجم است دانلود و به راحتی نصب کند و هیچ نگرانی از بابت پرداخت هزینه و یا مشکلات کرک نداشته باشد. این یه مزیت خیلی بزرگ برای هر بستری به حساب می‌آید.

پایتون فقط پایتون نیست

پایتون قابلیت تعامل با دیگر زبان های برنامه نویسی را دارد و به وسیله کتابخانه هایی که نام برخی از آنها در تصویر زیر آورده شده است می‌توان کد‌های پایتون را به دیگر زبان‌ها ترجمه کرد و بالعکس و همچنین از ابزار دیگر زبان‌های برنامه نویسی استفاده کرد.

کتابخانه های تعامل پایتون با دیگر زبان ها
برخی ماژول ها برای تعامل پایتون با دیگر زبان‌های برنامه نویسی

وجود مراجع و منابع آموزشی فراوان

بیش از ۳۰ سال از خلق پایتون می‌گذرد و این زمان زیادی جهت رشد و بلوغ یک زبان برنامه نویسی به حساب می‌آید. این مورد و همچنین محبوبیت زیاد پایتون سبب به وجود آمدن منابع آموزشی رایگان و غیر رایگان بسیاری شده است که بستر خوبی را برای تازه‌واردان فراهم آورده است.

توسط حامیان مالی مشهوری پشتیبانی می‌شود

زبان‌های برنامه‌نویسی هنگامی که مورد حمایت یک حامی قرار گیرند با سرعت بیشتری رشد می‌یابند. به عنوان مثال php توسط Facebook، Java توسط Oracle و Sun، Visual basic و C# نیز توسط Microsoft حمایت می‌شوند. زبان برنامه نویسی پایتون به شدت توسط Facebook، Amazon web service و به طور ویژه Google حمایت می‌شود.
در سال ۲۰۰۶، گوگل زبان پایتون را پذیرفت و از آن در بسیاری از برنامه‌ها و سیستم عامل‌هااستفاده کرده است. بسیاری از ثرمایه‌ها و تلاش‌های سازمانی گوگل، به آموزش و موفقیت زبان پایتون اختصاص یافته است. حتی یک پورتال اختصاصی را برای پایتون ایجاد کرده‌اند. لیست ابزار‌ها و مستندات پشتیبانی برای زبان پایتون همچنان روبه افزایش و توسعه است.

داشتن صدها کتابخانه و framework

پایتون به دلیل حمایت مالی و داشتن شرکای بزرگ، کتابخانه های بسیار زیاد و مفیدی را دارا می‌باشد که می‌توانید از آن جهت صرفه جویی در زمان و هزینه استفاده کنید. همچنین بسیاری از سرویس‌های رسانه ‌ابری وجود دارند که از طریق ابزار‌هایی مانند کتابخانه (library)، پشتیبانی از cross-platform را ارائه می‌دهند.

برخی از چارچوب‌ها و کتابخانه های زبان پایتون به شرح زیر است:

scikit برای برنامه های یادگیری ماشین
matplotlib برای ترسیم نمودارها و نمودارها
SciPy برای برنامه های مهندسی ، علوم و ریاضیات
BeautifulSoup برای تجزیه و تحلیل HTML و XML
NumPy برای محاسبات علمی
Django برای توسعه وب سمت سرور

تطبیق پذیری ، کارایی ، قابلیت اطمینان و سرعت

زبان پایتون کارآمد، قابل اعتماد و بسیار سریعتر از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن است. پایتون تقریبا در هر نوع محیطی قابل استفاده است و بدون توجه به بستری که در حال کار است، با هیچ گونه مسئله افت عملکردی روبرو نخواهد شد.

کار با کلان داده، یادگیری ماشین و رایانش ابری

بسیاری از بارهای پردازش داده در سازمان‌ها فقط با زبان پایتون تأمین می شوند. به دلیل کاربردهای فراوان آن، از جمله سهولت در تجزیه و تحلیل و سازماندهی داده های قابل استفاده، بیشتر تحقیقات و توسعه‌ها با این زبان صورت می گیرد.
فقط این نیست. صدها کتابخانه پایتون هر روز در هزاران پروژه یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. مانند TensorFlow برای شبکه های عصبی و OpenCV برای بینایی ماشین و …

پایتون، داغ ترین کلوچه‌ی بازار

به جرأت می‌توان گفت در هر دوره‌ی علوم داده‌ای، پایتون یکی از بخش‌های مهم دریافت گواهینامه است. این زبان بدون شک فراهم کننده‌ی فرصت‌های شغلی خارق‌العاده‌ای، نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر کره زمین است. باتوجه به کاربرد‌های گوناگون این زبان برنامه نویسی، اگر در زمینه‌ای استخدام نشدید نگران نباشید. بلافاصله به دنبال زمینه‌های دیگر بروید.

انعطاف پذیری

زبان پایتون آنقدر انعطاف پذیر است که به توسعه دهنده این فرصت را می دهد تا چیز جدیدی را امتحان کند. کسی که متخصص زبان پایتون است، کارش فقط به تولید موارد مشابه نمونه‌های موجود محدود نمی شود. بلکه می تواند در تلاش باشد تا چیزی متفاوت از گذشته متولد کند.

این زبان، توسعه دهندگان را از ایجاد هیچ نوع برنامه‌ای محدود نمی کند. این حد از آزادی و انعطاف پذیری فقط با یادگیری یک زبان، جای دیگری پیدا نمی‌شود.

زبان محبوب آکادمی‌ها

پایتون به دلیل کاربرد بی‌شمار در هوش مصنوعی ، یادگیری عمیق ، دانش دیتا و غیره، به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی در اکثر مدارس و دانشکده‌ها به کار گرفته می‌شود. پس اگر به فکر مهاجرت تحصیلی هستید همین الآن یادگیری پایتون را شروع کنید. چون هر جا بروید سر و کله پایتون پیدا می‌شود. این مار ولکن شما نیست.

خودکار کردن عملیات‌ها و پردازش‌ها

اگه قبلا از زبان‌های دیگر برنامه نویسی استفاده کرده باشید و الآن به سراغ پایتون بروید، برای شما باورنکردنی خواهد بود که می‌توانید با استفاده از کدهایی ساده از پایتون به سطح پیشرفته‌ای از اتوماتیک کردن پردازش‌ها برسید.

به عنوان مثال پایتون بهترین تقویت کننده عملکرد اتوماتیک کردن تست نرم‌افزار است و این کار با زمان کوتاه و تعداد کمی خط برای کدنویسی انجام پذیر است.

با وجود اینهمه مزیت و امکانات عالی رایگان بهترین کار این است که در اسرع وقت پایتون را نصب کنید و زمان را از دست ندهید.

نظر خود را به اشتراک بگذارید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.